Werk
Organisaties betekenisvoller, beter en leuker maken, dat is wat ik doe. Zodat er goed werk gedaan wordt. Werk dat deugt en deugd doet.
Hier vind je de belangrijkste principes in mijn werk, voorbeelden van opdrachten (cases) en voor welke opdrachtgevers ik eerder werkte.
Principes
Ik geloof niet in blauwdrukken of standaard aanpakken. De aanpak moet passen bij het vraagstuk, en is dus altijd anders. Dit zijn de leidende principes in mijn werk:
Uitvoerende professionals staan centraal
De professionals in het primair proces vormen het hart van de organisatie. De basisvraag voor iedereen daaromheen is: hoe kunnen we hen helpen hun werk goed (en nog beter) te doen?
Verandering start niet bij nul
Er zijn altijd plekken waar het (al) heel goed gaat. Waar de gewenste verandering eigenlijk al vorm krijgt. Een cruciale vraag is dus altijd: waar gebeurt het al?
Iedereen staat op de foto
Veranderen voor anderen werkt niet. Betekenisvolle verandering vraagt commitment van alle betrokkenen. Ieder zijn rol, maar aan ‘zij moeten veranderen’ werk ik niet mee.
Wat hoort werkt niet, en wat werkt hoort niet
Diepgaande verandering vraagt aansluiten én oprekken. Dat betekent dat je mij soms goed begrijpt en ook aardig vind, en soms ook irritant of onbegrijpelijk. Dat hoort erbij.
Veranderen vraagt zorgvuldigheid
Veranderen is (ook) een gewelddadige handeling; je grijpt in op routines en aannames. Daar ga je maar beter voorzichtig mee om. En, weet je zeker dat het nodig is?
Wat hoort, werkt niet; en wat werkt, hoort niet.
Denk groot, start klein.
Van A naar B, volgens de principes van B.
Zorg dat je antwoord krijgt op de vraag: wie wil dit (echt)?
Gaat het hier om verbeteren, veranderen of vernieuwen?
Je leert een vraagstuk pas kennen door eraan te werken.
De vraag is niet hetzelfde als het vraagstuk. Richt je op het vraagstuk.
Angst om te veranderen kan ambitie niet weerstaan.
Breng realisme in de veranderopgaves en kleed de veranderagenda uit.
Stel bij elke veranderambitie de ethische vraag: is dit het goede?
Benut de lessen uit het verleden.
Verhalen zijn bepalender dan feiten voor het functioneren van een organisatie.
Onderdruk de neiging om voor elk probleem een oplossing te verzinnen en zoek naar een kern.
Hoe breder de verandering, hoe lastiger het is om tot diepgang te komen.
Stop sugarcoating: wees eerlijk en duidelijk over wat de verandering inhoudt en wat de consequenties ervan zijn.
Veranderaars die alle soorten aanpakken goed beheersen, bestaan niet.
Een goede aanpak is net zo complex als het vraagstuk, en hoe simpeler hoe beter!
Als je groots en meeslepend gaat interveniëren, kun je maar beter heel zeker weten dat je raak zit.
Goede regievoering betekent continu heen en weer bewegen tussen hier en nu, en daar en dan.
Laat sturing van en reflectie op het veranderproces hand in gaan.
Cases
Het grootste deel van mijn werk bestaat uit het helpen van organisaties in hun veranderprocessen. Hieronder vind je een paar recente voorbeelden.